Jeg refererer her til analogien (se figur) mellom en
datamaskin og personen som sitter ved skrivebordet og arbeider,
der hjernen er CPU, kladdearket på skrivebordet er indre lager,
innkurven er innenheter, utenheten er utenheter og arkivskuffen
er ytre lager.
På en pult kan vi legge ut papirark som kan forestille forskjellige enheter i maskinen:
I all sin enkelhet virker datamaskinen ved at CPU kontinuerlig arbeider etter følgende instruks:
Et program må altså ligge i indre lager for å kunne bli utført! Dette impliserer at programmer må hentes inn fra ytre lager til indre lager før programmet kan kjøres.
Vi har i prinsippet 4 forskjellige programtyper:
Følgende programeksempler kan skrives på ark:
ROM:
Ytre Lager:
Operativsystem: (Et meget enkelt operativsystem!)
Summer: (Et meget enkelt brukerprogram)
Det som skjer ved oppstart og kjøring av programmet summer er da følgende:
Jeg understreker at dette er sterkt forenklet, men riktig i prinsippet!
Det kan være en tankevekker at en datamaskin er kompleks i den
forstand at den har mange deler og gjør mange
ting fort. Men, den jobber etter svært enkle prinsipper
og er enkel i den forstand at CPU bare kan utføre noen få
hundre forskjellige ting og bare kan gjøre en
instruksjon av gangen.
CPU har også ekstremt dårlig kortidsminne, den husker ikke
engang den instruksjonen den gjorde for ca 0.000 000 01 sekund
siden! Det er derfor CPU må kladde alt den gjør i RAM!