Det er ofte enklere å håndtere radioknapper gjennom deres felles gruppe enn å behandle dem hver for seg:
Hvis radioknappene gies verdiene (.value) 0, 1 og 2, kan vi henge lytterfunksjonen direkte på gruppen,
og finne verdien til valgt radioknapp med egenskapen .selectedData i gruppen.Se eksemplet som følger.
/// ----------------Eksempel på koding av oppsett ---------------------///// I Flash Professional:
// Radioknapper med navn litenRb, middelsRb og storRb, med egenskapen .value satt til henholdsvis 0, 1 og 2.
// Radioknappene ligger i en gruppe som er angitt i groupName og kan nåes med egenskapen
// .group i alle de tre radioknappene.// Konstanter for å få informativ kode:const LITEN: int = 0; const MIDDELS: int = 1; const STOR: int = 2;// Variabler som lagrer status for radiogruppen:var storrelse: int = MIDDELS; // Default størrelse middels// Angi lytterfunksjon til systemet som sender hendelser (events): // (Spiller ingen rolle hvilken knapp vi bruker for å hente gruppen.)var gruppe: RadioButtonGroup = litenRb.group;gruppe.addEventListener( Event.CHANGE, storrelseEndret);// Skriver lytterfunksjonen:function storrelseEndret(evt: Event): void { storrelse = int( gruppe.selectedData ); // Må konvertere til heltall, kunne vært andre typer data.// som egentlig er det samme som: storrelse = int( gruppe.selection.value ); // radioknappens value = gruppens selectedData}// storrelseEndret()
/// --------------------------- Databehandling ---------------------------///
// I databehandlingsdelen kan man sjekke valget (LITEN=0, MIDDELS=1 og STOR=2) som // ligger i variabelen storrelse på denne måten:if( storrelse == LITEN ) { ... } else if( storrelse == MIDDELS ) { ... } else if( storrelse == STOR ) { ... }//if/// ------------------ Eksempel på prisberegning med tabell--------------///// Sparer mye if-sjekking ved å legge prisene på de 3 x 3 = 9 kombinasjonene av // størrelse og type i en pris tabell. //(Forutsetter at konstantene GRILL, WIENER og OSTEPOLSE // og at variabelen type er kodet og satt.)// Grunnpriser:const GRUNNPRIS: Array = [ [15.0, 18.0, 20.0] , //Grill: L, M, S [12.0, 13.0, 14.0] , //Wiener: L, M, S [20.0, 23.0, 26.0] //Ostepølse: L, M, S ];var sum: Number = 0.0;// Et eller annet sted i koden som gjør beregningene kan vi da slå opp prisen // på riktig kombinasjon direkte:sum += GRUNNPRIS[ type ] [ storrelse]; // Vil slå opp type i rad og størrelse i kolonne.// Eksempelvis: // Hvis valgt type er 1=WIENER og valgt storrelse er 2=STOR, slår vi opp GRUNNPRIS[1][2], // altså i andre rad og tredje kolonne og får 14.0. // (Husk at vi nummererer 0, 1 og 2, ikke 1, 2 og 3 i tabeller!)