Prøve IT2 - Kapittel 3,4 og 5

26.01.15

Del 1 - Teori

Leveres på papir når ferdig - Ingen hjelpemidler

1.

Deklarer en tabell-variabel (array) med navn navne_tabell som inneholder navnene:

Ferkenberg, Woxholdt, Snytenstrup, Hattek og Dusterud.

2.

Skriv instruksjonen som sorterer tabellen i oppgave 1 alfabetisk.

3.

En tabell med navn temperaturer inneholder måledata med datatype Number.

Skriv kode som finner gjennomsnittsverdien av måleverdiene i tabellen og legger resultatet
i en variabel med navn gjennomsnittstemperatur.

4.

Lag kode med for-løkke som skriver ut dette mønsteret i Output-dialogen i Flash:

1
2 2
3 3 3
4 4 4 4
5 5 5 5 5

5.

I en quiz-applikasjon har vi en tabell (array),

var svar_tabell: Array = [true, true, false, ..., true];

tabellen svar_tabell inneholder Boolske verdier som angir om en bruker har svart riktig eller ikke
på et spørsmålsnummer.
(Første element i tabellen gjelder første spørsmål, andre element i tabellen gjelder andre spørsmål, osv.)

Skriv kode som er nødvendig for å finne ut hvor mange riktige svar en bruker har ut fra en slik tabell
og legg antall riktige svar i en variabel med navn antall_riktige.

6.

Skriv en while-løkke som multipliserer alle like tall (partall) fra og med 2 til og med 1000 med hverandre
og skriver ut resultatet med trace()-kommandoen.

7.

Gitt tabellen

var bruktbiler: Array =
	[ { merke: "Volvo", farve: "Blå", pris: 110},
	  { merke: "Fiat" , farve: "Rød", pris: 160},
	  { merke: "Lada" , farve: "Rustrød", pris: 68},
	  { merke: "Renault", farve: "Hvit", pris: 100} ];

Skriv kode som endrer prisen på Lada-en til 55.

Skriv kode som sorterer denne tabellen alfabetisk på merkenavn.

Skriv kode som finner samlet verdi av alle bilene i en slik tabell

8.

Gitt en todimensjonal avstandstabell:

0 22 41 71 113
22 0 21 51 93
41 21 0 30 72
71 51 30 0 43
113 93 72 43 0

og en endimensjonal tabell:

var sted: Array = ["arendal", "grimstad", "lillesand", "kristiansand","mandal"];

der "arendal" har indeks 0, "grimstad" har indeks 1 osv. i avstandstabellen. (Helt likt eksemplet i kapittel 5 Arrayer i læreboken.)

Skriv kode som finner avstanden mellom to av disse stedene, der stedsnavnene er hentet fra brukergrensesnittet og ligger i
variabler med navn fra_sted og til_sted.


Del 2 - Praktisk

Leveres i It's Learning-mappen "Prøve 26.01.15 - Praktisk" - Alle hjelpemidler

Sjakk-entusiastene Ferkenberg, Woxholdt og Snytenstrup har hatt en sjakk-turnering
og IT-entusiasten Ferkenberg har laget et Flashprogram der resultatene ligger i tabellen:

var resultater: Array = [ [ "","H","R"],
                          ["S","","S"],
                          ["S","R",""] ];

Som figur:

"" "H" "R"
"S" "" "S"
"S" "R" ""

og navnene i tabellen:

var deltagere: Array = ["Ferkenberg", "Woxholdt", "Snytenstrup" ];

Eksempelvis betyr første raden i tabellen resultater at:

Ferkenberg har hatt hvite brikker mot Woxholdt og Snytenstrup og har
vunnet mot Woxholdt og spilt remis (uavgjort) mot Snytenstrup.

Andre raden betyr at:

Woxholdt har hatt hvite brikker mot Ferkenberg og Snytenstrup og har
tapt mot begge.

Lag et program med grensesnitt omtrent som i figuren:

hvor brukeren oppgir navnet på spiller med hvite brikker, spiller med sorte
brikker og resultatet.
Når brukeren trykker knappen "Legg inn", skal programmet legge resultatet
inn i tabellen resultater.

Hvis du rekker det kan du også skrive kode som regner sammen poengsummene
til en av spillerne, der spilleren får 0 for tap, 1 for remis (uavgjort) og 2 for seier.