Treningsoppgaver onsdag 07.12.11, tirsdag 13.12 og onsdag 14.12


For å trene mer på det vi gjennomgikk fra prøven i går, kan dere gjøre:

Oppgave 1

Lag kode med sløyfer som skriver ut disse mønstrene:

a)

   ************
  **************
 ****************
******************

b)

********************
 ******************
  ****************
   **************
    ************
c)
     *  ***********
    ***  *********
   *****  *******
  *******  *****
 *********  ***
***********  *

Oppgave 2

Se litt på klassen String:

Egenskaper:

length: Antall tegn

Metoder:
charAt(pos:Number):String Returnerer bokstaven på plassen pos
indexOf(s:String): int Returnerer plasseringen av s strengen
lastIndexOf(s:String,start:int):int Returnerer den siste plasseringen (hvis flere ganger)
slice(start,end:int):String Returnerer strengen som starter i posisjon start og slutter i posisjon end
split(skille:String): Array of String Deler strengen der skille forekommer
substr(start,lengde:int):String Returnerer streng som starter i posisjon starrt og har lengde lengde
substring(start,end:int):String Som slice

Deklarer strengen:

var s: String = "1234567890abcdefghijklmnopqrstuvwxyzæøå";

a) Lag kode som lager en ny streng der tegnene opptrer i omvendt rekkefølge. ("åøæ...321"). (Må bruke en for-sløyfe.)

b) Lag kode som hakker opp strengen i 13 biter med 3 tegn i hver.

c) Lag en metode (funksjon) som undersøker om en streng forekommer i en tabell og returnerer posisjonen hvor den forekommer i tabellen. Returner -1 hvis den ikke forekommer. Se skisse:

function finnITabell(tabell: Array,sokeord: String):int {
   var funnet: Boolean = false;
   var pos:    int     = 0;
   while...
   ...
   ...
}//finnITabell()

Oppgave 3

En inputskjerm på et et program i en pølsebod ser omtrent slik ut:

=========== Usunt AS =======================

Størrelse:            Tilbehør:
O Stor                |v| Ketchup
O Middls              |v| Sennep
O Liten               |v| Løk
                      | | Rekesalat
Pølsetype:
                      Innpakning:
O Grill      
O Wiener              |v| Lompe
O Ostepølse           | | Brød
Å betale: ________________
        ---------------
        | Beregn pris |
        ---------------

Deklarer nødvendige variabler for å ta vare på hva kunden ønsker og for prisene på forskjellige deler av bestillingen.

Lag nødvendig utregning for å finne prisen på bestillingen.

Oppgave 4

Lag brukergrensesnittet i Flash til applikasjonen i oppgave 3 og bruke den koden dere har laget i oppgave 3 og 4 i en fullstendig applikasjon.