Oktober 2024 | |||||||
Uke | Sø | Ma | Ti | On | To | Fr | Lø |
41 |   |   | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
42 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 |
43 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 |
44 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 |
45 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |   |   |
46 |   |   |   |   |   |   |   |
Eksamensoppgaver (Bruk fagkode REA3015 og passord Eksamen)
Kompendium. (Viktige ting i stikkordsform. Ajourføres etterhvert. Vil gjerne ha tips og forslag til innhold!)
Uke: | Dato: | Gjøremål: | Kommentarer: |
33 | 15.08-19.08 | Introduksjon til faget | Hva legger vi i informasjonsteknologi
som fag? MÃ¥l og innhold for faget eksemplifisert med eksamensoppgaver. Forkortelser, ord og uttrykk |
34 | 22.08-26.08 | Del 1 - Multimedieutvikling i Flash CS 5:Kapittel 1: Innledning og kapittel 3: Punktgrafikk (Venter med kapittel 2: Innføring i Flash til vi får programvare.) |
Kunnskapsmål
i kapittel 1 ( Kunnskapsmål i kapittel 2 ) Kunnskapsmål i kapittel 3 Send e-post til meg med svar på spørsmål innen fredag. |
35 | 29.08-02.09 | Kapittel 4:
Vektorgrafikk Dere skal ha fått, eller vil snart få et en e-post som sier hvordan dere skal installere Adobe-pakken med Flash Professional CC. Obs: Skole-epost, så dere må på skole.stfk.no for å sjekke! Mer om registre, styring og programmering: Gruppeoppgave om styring av et lyskryss. (Se Trafikklys på Wikipedia.) Vi fortsetter med styring av et display og styring av vaskemaskin (for dem som trenger flere utfordringer). Hvis problem med Adobe-pakken, kontakt ikt-kontoret. Forutsetter at alle har Adobe Animate installert fra og med mandag 05.09. |
Kunnskapsmål i kapittel 4 |
36 | 05.09-09.09 | Vi starter med Adobe Animate og ser på det som står om bruken av programmet i kapittel 1, 2, 3 og 4. | Tor 08.09: Aktivitetsdag |
37 | 12.09-16.09 | OBS: Vi bytter rom
til A3 - 15 fra og med mandag 12.09! Arbeider med kapitlene 1, 2, 3 og 4 frem til prøve torsdag. |
Fagdag 1 Prøve torsdag 09:30 - 11:30 i kapittel 1,2,3 og 4. Teori uten hjelpemidler (fra kapittel 1, 2, 3 og 4) og praktisk med pc (lage bildeshow, animasjon, e.l.). |
38 | 19.09-23.09 | Kapittel 5: Animasjon
|
Kunnskapsmål i kapittel 5. |
39 | 26.09-30.09 | Kapittel 5: Animasjon | |
40 | 03.10-07.10 | Kapittel 6: Interaksjon
|
Kunnskapsmål i kapittel 6 |
41 | 10.10-14.10 | --- "Høstferie" --- | --- |
42 | 17.10-21.10 | Kapittel 6: Interaksjon | Fagdag 2 Prøve torsdag 10:00-11:30 (Kap. 5 og 6) Med pc og bok. |
43 | 24.10-28.10 | Kapittel 7: Lyd og video | Kunnskapsmål i kapittel 7 |
44 | 31.10-04.11 | Kapittel 9 - Eksempler Viktigst: Skytespill side 261 (Les kapittel 8, men vi tar dette grundigere under planlegging og dokumentasjon i den andre boken.) |
Info om Enova Fylkesinnovasjonscamp
Trøndelag 2016. Tor 03.11: OD |
45 | 07.11-11.11 | Fortsette å arbeide med skytespill side 261. Gå sammen i grupper (maks 3 deltagere) og lag deres egen variant av et skytespill. Leveres innen fredag 18.11 kl. 23:55 på ItsLearning. |
|
46 | 14.11-18.11 | Del 2 - Programmering i ActionScript 3.0Kapittel 1,2 - Hva er
programmering? Hvordan skrive kode i Flash? Styring av grafikk... Kapittel 1 og kapittel 2. (Mye repetisjon) Hjelp:
|
Viktig i kapittel 1 og
2:
|
47 | 21.11-25.11 | Kapittel 1,2 - Hva er
programmering? |
Fre 25.11: Fri Fagdag 3: Arbeider med kapittel 1 og 2 (se over) og oppgaver. (Løsningsskisse.). Prøve onsdag 23.11: Vekt på kapittel 6, 7 og skytespill i kapittel 9. (Løsningsskisser.) |
48 | 28.11-02.12 | Kapittel 3 - Variabler,
operatorer, datatyper, klasser, objekter Se Kompendium: 3. Variabler, tilordning og fundamentale datatyper Se
spesielt på BMI-eksemplet,
som er en mal for kalkulator-type programmer.
|
Viktige ting i kapittel 3:
|
49 | 05.12-09.12 | Kapittel 4 -
Kontrollstrukturer Se Kompendium: 4. Valg, relasjonsoperatorer og logiske uttrykk Kompendium: 5: Løkker/iterasjoner |
|
50 | 12.12-16.12 | Kapittel 4 -
Kontrollstrukturer |
Man 12.12: Heldagsprøve norsk vg3 |
51 | 19.12-23.12 | Lærer borte. Grupper arbeider
selvstendig med pong-spill, som leveres innen onsdag
21.12 kl. 23:55 på ItsLearning. (Grovskisse som illustrerer et utgangspunkt.) |
Tor 22.12: Siste dag før jul |
52 | 26.12-30.12 | --- Juleferie --- | --- |
1 | 02.01-06.01 | Kapittel 5 - Tabeller (Array Assosiative Array, Mer
om tabeller) Viktige eksempler: Spørreprogram (s. 103) , Terningkast (s. 109) og Avstander (s. 110). Må kunne alle funksjonene i Array-klassen på side 97! |
Tir 03.01: Skolestart Fagdag 4 Prøve i kapittel 2,3 og 4 torsdag 05.01. Eksempel på prøve fra ifjor. |
2 | 09.01-13.01 | Notat om tilfeldige trekninger. | Terminslutt fre 13.01 |
3 | 16.01-20.01 | Kapittel 6 - Funksjoner (funksjoner ) | |
4 | 23.01-27.01 | Flere funksjonsoppgaver: oppgaver (Fra fagdager/prøver tidligere år.) | Eksempel på poengberegning i fotballserie. |
5 | 30.01-03.02 | Kapittel 11, 12:
Hendelser og komponenter (Interaksjon, Brukergrensesnitt og komponenter.) Hendelser: Mus: side 216..., Tastatur: 223..., Timer: side 226..., Egne: side 230... Eksempel: Lage klokke side 228... Komponentegenskaper: CheckBox side 235, RadioButton side 236, List side 237, ComboBox side 238, NumericStepper side 239, TextArea side 240, Tekstfelt side 244. Se også TileList side 269. (Som List, men med bilder!) |
Fagdag 5 Prøve torsdag 02.02.17: Kapittel 4, 5 og 6. Eksempel på prøver fra tidligere år: 28.01.16, 26.01.15 |
6 | 06.02-10.02 | Når dere har sett på eksemplene i boken, kan dere
laget et bestillingsprogram for bil, hvor dere bruker
flest mulig komponenter som kjøperen kan bruke til å velge motor, farve, ekstrautstyr, osv. Eller bestillingsapp på en hamburgersjappe eller lignende. |
Pølsebod-eksempel. |
7 | 13.02-17.02 | Kapittel 7 - Feil: Finne og rette, debugging Se: Programmeringsfeil og debugging . | |
8 | 20.02-24.02 | --- Vinterferie --- | --- |
9 | 27.02-03.03 | Kapittel 9 -
Systemutvikling Se Kompendium: 13. Planlegging og dokumentasjon, eksempel H2008 (trafikkskole), eksempel V2008 (klesbutikk) |
|
10 | 06.03-10.03 | Arbeider med kapittel 9 og gruppeoppgaven. | Fagdag 6 Fredag kl. 23:55: Lever gruppeoppgaven med eksamensoppgaven fra våren 2016. |
11 | 13.03-17.03 | Kapittel 10 -
Displaylisten Displaylisten Se løsningsskisser til gruppeoppgaven og rett opp/finpuss gruppeoppgaven. |
Ons 15.03: Fri |
12 | 20.03-24.03 | Kapittel 8 -
Objektorientering Se Kompendium: Objektorientert programmering
|
Ekskursjonsuke Gjør
oppgave 1 og 2 i eksamenssettet fra våren 2016. |
13 | 27.03-31.03 | Vi arbeider med eksamensoppgavene fra høsten 2016. | |
14 | 03.04-07.04 | Kapittel 13 - Lyd og
video Se : Redigering av bilde, lyd og video, kapittel 7 før jul. |
Ons 05.04: Heldagsprøve
norsk vg3 Fagdag 7 Prøve torsdag: 09:30-11:30. (Teori: kapittel 7 - 14 + praktisk del) De som ikke var tilstede bør levere som hjemmearbeid snarest. Løsningsforslag. |
15 | 10.04-14.04 | --- PÃ¥skeferie --- | --- |
16 | 17.04-21.04 | Kapittel 14 - Dynamisk
innhold Se Kompendium: 10. Nettsider, HTML og CSS, og hvordan fikse på det Flash publiserer, 8. XML og filbehandling |
Man 17.04: Fri, Ons 19.04: Heldagsprøve norsk vg2 |
17 | 24.04-28.04 | ||
=== | ======== | ============== | ==================================== |
18 | 01.05-05.05 | Heldagsprøver | Man 01.05: Fri |
19 | 08.05-12.05 | Heldagsprøver Heldagsprøve IT2 torsdag 11.05. Dette nettstedet som zip-fil: it2.zip (Last ned og start fra tabell.html) |
(Fagdagsuke) |
20 | 15.05-19.05 | Sentralgitt eksamen | Ons 17.05: Fri |
21 | 22.05-26.05 | Sentralgitt eksamen | Tor 25.05: Fri fredag 09:00 Forberedelsesark til eksamen deles ut |
22 | 29.05-02.06 | Sentralgitt
eksamen/Lokalgitt eksamen Eksamen IT2 mandag 29.05 |
|
23 | 05.06-09.06 | Lokalgitt eksamen Fredag: Eventuell muntlig eksamen IT2 |
Man 05.06: Fri Notat om praktisk/muntlig eksamen i IT2 Eksempler på tidligere oppgaver: V2014 Fylkets eksamenshåndbok, Udirs vurderingskriterier/kjennetegn på måloppnåelse med mine kommentarer. |
24 | 12.06-16.06 | Lokalgitt eksamen | Fre 16.06 siste skoledag |