Kunne bruke if, og test på x- og y-verdier lagt inn i to tabeller, men blir mye programmering, selv om det er lett å utvide.
En annen variant, etter en ide av Kristian Rekstad, er å lage
en egen musmarkør og
bruke metoden musmarkor.hitTestObject(fuglx), der fuglx er
gjennomsiktlige rektangler (eller visible=false)
som vi legger slik at de dekker fuglene:
import flash.events.MouseEvent; /* Navigering internt i fuglebilde. Lager rektangel-symbol: Posisjon Med alpha=0 og legger i Library Drar ut instanser, plasserer dem over fuglene og gir dem navn: fugl1, fugl2, osv Lager også en musmarkør: musmarkor for å ha et objekt som med metoden hitTestObject() kan test hvilken fugl vi klikker på. */ /// --- Egen musmarkør (se side 175 i MMiFCS5) --- /// stage.addEventListener(MouseEvent.MOUSE_MOVE,musFlyttet); Mouse.hide(); //skjuler vanlig mus-pil function musFlyttet(evt:MouseEvent):void { musmarkor.x=mouseX; musmarkor.y=mouseY; }//musFlyttet() /// --- Navigasjonstesting: --- /// stage.addEventListener(MouseEvent.CLICK,musKlikket); function musKlikket(evt: MouseEvent):void { trace("x: "+mouseX); trace("y: "+mouseY); if(musmarkor.hitTestObject(fugl1) ){ trace("Fugl en valgt!"); }else if(musmarkor.hitTestObject(fugl2) ){ trace("Fugl to valgt!"); }else{ trace("Resten ikke lagt inn ennu..."); }//if }//musKlikket() |